בשנים האחרונות עולים לכותרות מקרים של חרמות ונידויים בין תלמידים. מקרים אלו מסתיימים לעיתים בתוצאות טרגיות. במקרים רבים, חרמות נובעות מתיוק של אחד מהתלמידים כחנון, טיפש, חסר כישורים, סנוב או כל תואר לא מחמיא אחר.
אנחנו כמבוגרים מסתכלים מהצד ואומרים לעצמנו: "אילו הם רק היו מכירים אותו יותר לעומק…", "ממה הם בעצם חוששים?…" ו"למה דווקא הוא?"
מסתבר שהפיתרון לחרמות הוא מוּכָּרוּת. אילו יכירו התלמידים צדדים רבים יותר של חבריהם, הקנאה, החשש, השנאה וחוסר הסובלנות יעלמו.
משחקי היכרות טובים לא רק לתחילת שנה אלא גם לרענון, ליצירת קבוצות עבודה חדשות ולהפגת מתחים חברתיים.
הנה מספר משחקי היכרות שיעזרו לכם במלאכה. בהצלחה. ותהנו!!
משחק 'הידעת'
חלקו לילדים פתקים מקופלים ובהם שאלות. כל תלמיד יצטרך למצוא בין תלמידי הכיתה מישהו שיענה על השאלה בחיוב. אפשר לתת לכל תלמיד מספר שאלות או לבקש שימצא מספר תלמידים שיענו עליהן בחיוב. בחרו שאלות שיחשפו צדדים לא מוכרים, כגון: האם אתה מנגן? האם יש לך אחים קטנים? האם כל הסבים והסבתות שלך חיים? האם היית פעם באילת? האם יש מאכל שאתה יודע להכין בעצמך? וכן הלאה. בחרו שאלות שלא כל התלמידים בכיתה יוכלו לענות עליהן בחיוב. שאלו לאחר המשחק את התלמידים: מי גילה דברים חדשים על תלמידים בכיתה? ומה הגילוי גרם להם להרגיש כלפי התלמידים האחרים?
מעגל היכרות
עימדו/שבו במעגל ובקשו מהמשתתפים להגיד את שמם ופרט אישי נוסף שתבחרו: צבע אהוב, תחביב, מספר אחים/יות, שיר/זמר אהוב וכן הלאה. שימו לב, ככל שתבקשו פרט מיוחד יותר כך התוצאות תהיינה מעניינות יותר. למשל: כינוי חיבה ומשמעותו, עיסוק של אחד ההורים, מקום מגורים קודם וכו'.
מכנה משותף
בקשו מהתלמידים להתחלק לקבוצות אקראיות. כעת הקריאו רשימה של מאפיינים, תכונות, כישרונות וכד'. בכל פעם יתקבצו התלמידים העונים לתיאור למעגל המרכזי. שאר התלמידים ימחאו להם כפיים, ואז הם יחזרו לקבוצות האם. המנצח הוא מי שעמד הכי הרבה פעמים במעגל. קצת כמו בסרט הזה למשל https://www.youtube.com/watch?v=z4j8oS2Pk5g.
ניתן לשחק במשחק זה גם בדרך של כסאות מוזיקליים. בכל פעם שהמוזיקה נעצרת, תקראו שוב פתק עם תכונה וכד' ורק מי שעונה לתיאור מתיישב. המנצח הוא מי שישב הכי הרבה פעמים.
לחלופין, תערכו תחקיר מוקדם על התלמידים ותנו לכל אחד פתק עם תכונה, כישרון או פרט טריוויה המתארים אותם. כעת בקשו מהם להסתובב בין התלמידים ולחפש תלמידים נוספים שקיבלו פתק עם תכונה דומה.
בקשו מכל תלמיד לאמץ חבר אחד לפחות מאחת הקבוצות שהתאגדו ולהזמין אותו לשחק אחה"צ.
משחק המחמאות
העמידו את התמידים במעגל. קחו חפץ כלשהו והכריזו עליו כעל שרביט המחמאות. התלמיד הראשון שיקבל את החפץ יעביר אותו לתלמיד אחר ויעניק לו כינוי חיבה מפרגן כגון: "נסיך", "מלכה", "יפיוף" ו"תותחית". כך יעבור השרביט מתלמיד לתלמיד מבלי לחזור על תלמיד פעמיים.
בשלב השני התלמידים יתבקשו להעניק שם מחמיא אבל מצחיק. כגון: "אפרסק שזוף", "נרקיס הביצה", "כוכב מנצנץ" וכן הלאה.
בשלב השלישי, התלמידים יתבקשו לתת מחמאה שקשורה לתכונה אמיתית או כישרון שמאפיינים את התלמיד המקבל.לדוגמא "אתה מצייר יפה", "את מאד חברותית", "יש לך כתב יפה", "אתה חרוץ בלימודים", "את כדורגלנית מעולה" וכו'.
בינגו תכונות
חלקו לתלמידים לוחות בינגו שונים ובהם תכונות, מאפיינים או כישרונות. קראו את התכונות בסדר אקראי. המנצח הוא מי שסיים את כרטיס הבינגו שלו ראשון.
כורי אותיות (על משקל כורי עכביש)
קחו כדור של חוט צמר. התלמיד הראשון שמקבל את הכדור מעביר אותו לתלמיד ששמו הפרטי מתחיל באות בה מסתיים שמו של התלמיד המוסר. המשיכו כך הלאה עד שתתקלו באות שאין לה מקבילה. בשלב זה בקשו מהתלמידים למצוא נושא אחר במקום השם הפרטי. למשל: האות בה מתחיל שם הרחוב שלך היא האות בה מסתיים שם הרחוב שלי, שמות זהים של אחד ההורים וכן הלאה.
בלון שמות
עומדים במעגל. ממלאים בלון עם מים ונותנים לאחד מהתלמידים. התלמיד צריך לקרוא בקול בשמו של תלמיד אחר שלא עומד לידו ולזרוק אליו את הבלון. במידה והוא מתבלבל בשם הקבוצה צריכה להתרחק צעד אחד אחורה. כאשר הבלון מתפוצץ נותנים לקבוצה 2 בלונים שעליהם להתמסר בהם במקביל .
עמודו נייר
מעמידים את הקבוצה במעגל. תלמיד אחד עומד במרכז המעגל ומחזיק דף נייר. התלמיד קורא בשם של תלמיד אחר ועוזב את הנייר. התלמיד שקראו לו צריך לתפוס את הנייר לפני שהוא נגע בקרקע. אם התלמיד תפס מתחלפים וממשיכים. אם לא, חוצים את הנייר לחצי וממשיכים עם חתיכת נייר קטנה יותר. כדי שכל התלמידים ישתתפו, חל איסור לקרוא לתלמיד פעמיים. אם מישהו קרא לתלמיד שכבר קראו לו חוצים את הנייר.
הרוח נושבת לכיוון
מסדרים מעגל כיסאות כמספר המשתתפים פחות אחד. הקבוצה יושבת במעגל ותלמיד אחד עומד במרכז המעגל. התלמיד קורא בקול: "הרוח נושבת לכיוון…" ומוסיף תכונה או הגדרה (כל מי שנועל סנדלים, כל מי אוהב פסטה, כל מי שראה אתמול סרט וכו'), התלמידים שההגדרה מתאימה להם צריכים להחליף מקום. זו ההזדמנות של התלמיד שעמד במרכז לתפוס מקום של מישהו אחר. מי שנשאר ללא מקום עומד באמצע וממשיך את המשחק.
א' זה אוהב.
עומדים במעגל. התלמיד הראשון אומר משהו הוא אוהב שמתחיל באות א' וזורק את הכדור לתלמיד אחר. התלמיד השני אומר משהו שהוא אוהב באות ב' וכן הלאה.
פנוטmeמה
פנטומימה שמספר על עצמי. כל תלמיד צריך בתורו לעמוד מול הכיתה ולהציג משהו שהם לא יודעים עליו באמצעות פנטומימה. על הכיתה לגלות את הדבר.
עצה לחיים
כל תלמיד יכתוב על פתק עצה טובה שיכולה לעזור לעבור את שנת הלימודים בהנאה או בהצלחה. את כל הפתקים יש לקפל ולכנס בסלסילה אחת. כל תלמיד ייקח באופן אקראי פתק, יקרא את העצה ויכתוב על הפתק ציון מ1-5 עד כמה העצה טובה ו/או תורמת לו. העצה שתקבל את הניקוד הגבוה ביותר היא המנצחת.